surah Luqman ayat 6

" Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. " surah Luqman ayat 6

Friday, January 6, 2012

filem melayu

cuci mata sekejap..
haiya..memang xnak tengok tapi rumate dah offer
kol 11.30 abis tengok

Baru lepas tengok cerita OR. atau apa ye...korang mesti tahu..tak tahu cari sendiri


memang sedih, tapi aku dah doa awal-awal..hekhek..ya allah jangan kasi aku bazirkan air mata dengan benda haram yang aku tengok..tapi aku tengok gak kan..skip le mana yang patut, itu pun nak ajar.


Ini kritikan aku pada filem sekarang :-


1. bagus ke arah Islam, tapi yang watak perempuan muslimah macam tak reti pakai tudung berbeza watak pelakon indonesia, contoh yang pelakon bawang putih, melakonkan watak muslimah dalam cerita perempuan berkalung sorban. xdak beza dengan pakaian muslimah indon, lagi-lagi tudung, sama gaya. tak de le nampak kepura-puraan kan..


2. pakai tudung tapi bila scene sidai baju, siram pokok, orang meh datang rumah..pelakon tu tak pakai tudung...aku memang pelik and tak boleh terima betul konsep diorang ni.


3. boleh pula mandikan mak cik dia kat pelantar depan-depan orang..berk*m**n pula lagi..haiya !


4. t-shirt lengan pendek, bertudung sanggul tinggi, tudung atas paras dada. pakai baju kurung 2 3 scene je..separuh and the rest t-shirt .. blaus.. jens..


5. hahaha..nak gelak dulu..kalau gaduh-gaduh ke...lari...atau kejar laki nak pujuk..boleh pula tiba-tiba tudung tu tertanggal/ terlerai / terlucut..sume ter..ter. memang aku xleh terima wei..aku ni elok je pakai, nak main bola ke badminton ke..elok je tudung terletak kt kepala ni..


ok nak bezakan, aku memang bertudung.. erm ! pi tengok cite indon yang berunsur muslimah tu lah.. deme gaduh ke, lari ke..tudung stay kat kepala ok. deme pun ada bermacam-macam mazhab yang xmoh pakai tudung nih.


6. kalau terjatuh, mesti yang sambut, lelaki orang, jiran ke..sesiapa le..yang bukan suami dia or adik, bapak dia dalam filem tu. kelakar pulak..kat luar ni nak try ar..hampeh ! xde nye orang nak tolong papah or kasi ganti badan dia untuk ditampung bila jatuh..melainkan sama gender kan ...melainkan kritikal nak mati..itu nurse laki pun banyak..but dharurat..kome pun tahu lah..malas nak expalin


7. ini lagi banyak, boleh pegang and salam serta peluk, pakcik/ makcik, sedare lelaki/ perempuan, jiran laki / perempuan


8. bila scene baca quran, selalu surah yasin tak dak surah lain..tak pun rakaman kaset bacaan quran. kalau baca mesti 2 sampai 3 ayat je...aku kalau setiap kali scene ni, memang tunggu nak dengar si pelakon baca penuh..siap nak check lagi tajwid..haha..makhraj huruf jangan cakap lah. tapi apekan daya..diorang baca suku je..


pendapat aku ni, bukan aku hebat sangat baca quran tapi aku lihat pelakon ni diberi medium yang luas untuk timba ilmu, time kene baca quran takkan xde pengarah tolong bagi latihan baca quran ..ye dak..klu satu scene tu banyak silap, boleh di rekod banyak kali cari yang terbaik, xkan yang baca quran xde plak trainning..


9. time kene berlakon baca khutbah, ceramah, nasihat..sure ada baca hadith..ok mesti korang cakap diorang xdapat hidayah lagi. hidayah milik allah..n blabla..memang betul tapi. xkn tak terlintas kat hati '' aku ni dah tahu tapi tak faham lah'', xmoh ambil tahu lagi ke..ilmu baru, benda baru mesti kita interesting juga nak tahu kan.


kalau berlakon cnferm nak menghayati..so tang mana tak boleh menghayati ayat quran atau pun nasihat dalam dialog tu..


10. filem OR ni, selambek dek je berk**m**n..


11. hero,heroin, OR = laki orang .. janda
      Kerana Dhia = laki orang.. janda


upgrade lah: 
pakaian muslimah tu memang perkara yang penting penonton nak tengok. susah kan nak beza muslim and not yet muslim tapi senang kan nak beza muslimah and not yet muslimah
thank you.. Lyn yg suggest kn...sory Lyn...
ish..sengal plk tersalah org..hahaha
suka. sejuk je nak bagi statment kat not yet muslim..is u are not yet muslim  miss....


filem malaysia ni tak belum mampu lagi bagi kesan  persepsi positif  yang mulia and sebenar-benarnya tentang Islam kepada not yet muslim tuh..


pasal poligami..memang tak puih hati juga..it is not kongkong pumpuan ye..
not juga carik-carik kasih pumpuan ye..not juga tindas pumpuan..


si laki boleh buat dunno je bila suh kawin lain, bini pertama dipaksa, mak laki suke-suke hati je manage kehidupan diorang..tak kan laki ni dayus sangat kot..


dialog mila to izzah = memang tak salah poligami tapi islam xharam kan cerai..camtu le lebih kurang. xnak berkongsi punya pasal.


ace terai pengarah ni buat betul-betul konsep poligami, ada conflict, ada penyelsaian tapi dasaar dialog n aksi dari pure sources of islam.


earon aziz..argh aku tak reti eja nama dia..xde pun dipersalahkan untuk scene yang hot2 ni..pelik gak aku..bukan aku dengki dia ye..aku pelik + ajaib  je..

2 comments:

  1. salam,datang jalan sini.. :)
    bukan drama Kerana Dhia.Tajuk betulnya Tentang Dhia.hehe.
    Aaron Aziz kot nama dia.ntah la xtau la betui ke idak.
    tapi mmg betul pun cerita2 melayu zmn skang trending more 'islamic' sbb pmintaan tggi lps ada nur kasih.
    tp syg beribu2 kali syg, demi untung..
    semua syariat dok letak hat tepi.
    cite indon lain dgn msia sbb diorang pnye pnulis skrip di gredkan mgkt ability sbnr diorg.
    sbb tu skrip depa sgt berkualiti n base on syariat.
    aku blajar gak pnulisan skrip sem lepas.
    agak2 mgkn aku buleh bwk nafas br dlm dunia perfileman?? *ececeh!!*

    ReplyDelete
  2. hikhik..syukran naa..aku pn xigt nama cite tuh..awal2 episd je tgk..pstu citenya xsudah pasl dgki mndgki je..mls nk tgk, then dgr cite dr kwn..

    blh jgk hg try, menukar dasar prfilmen kt mysia nih..sbb dh mmg blh analisis,kita pnonton ni nk kn konsep dkwh dlm filem or drama..

    so buat yg truely islam..insya allah ramai support..klu wt psl plgami pn lg ramai nk tgk..kn snstve kt muslimah tang bnda ni..

    secara xlgsg bg pndedahan kt muslim and not yet muslim..about islam in A.Q n hadith etc..

    ReplyDelete